Izolați între pădure și nepăsare: Drumurile din Secu și Izvorul Alb, uitate de ani de zile

Primăvara nu aduce doar verdele pădurii în satele Secu și Izvorul Alb, ci și aceeași problemă veche, nerezolvată: drumurile devin impracticabile. An de an, localnicii se afundă în noroi și uitare, deși aparțin unui oraș – Bicaz – și trăiesc în 2025, nu într-o lume uitată de timp.
În urmă cu doi ani, sătui să mai aștepte promisiuni, oamenii au cerut sprijinul Prefecturii. Astăzi, 8 aprilie, o comisie mixtă – cu reprezentanți ai Prefecturii Neamț în frunte – a ajuns în zonă, în căutarea unei soluții pentru ceea ce pare a fi un labirint administrativ și instituțional.
Evaluare pe teren, realitate dură
Acțiunea a fost condusă de prefectul Adrian Bourceanu, împreună cu reprezentanți ai ISU Neamț, RNP Neamț, SGA Neamț, Primăriei Bicaz și ai altor instituții abilitate. Împreună, aceștia au parcurs întreg traseul afectat, de la barajul Bicaz până la întâlnirea cu Drumul Axial Izvorul Muntelui – Durău. Situația este gravă: podețe aproape prăbușite, poduri în pericol de surpare, drumuri degradate de exploatările forestiere grele, unde un autoturism nu mai poate circula în siguranță.
Problema nu este doar una de infrastructură, ci de lipsă de responsabilitate asumată. Drumul spre Secu este în continuare administrat de Direcția Silvică, care refuză să-l predea autorităților locale. În schimb, pentru alte două sectoare – Secu–Axial și Izvorul Alb–Axial – există deschidere pentru colaborare.
O comunitate lăsată în voia sorții
În zonă locuiesc peste 100 de persoane, cei mai mulți vârstnici. Pentru ei, izolarea nu este o metaforă, ci o realitate dureroasă. Accesul la servicii medicale sau de urgență este serios afectat, iar mersul pe jos sau cu bicicleta către Bicaz a devenit o rutină, în lipsa unor condiții decente de transport.
În timp ce autoritățile ezită, camioanele de mare tonaj continuă să macine drumul, iar natura își cere tributul. Deși exploatarea forestieră e în plină desfășurare, nici Direcția Silvică, nici Primăria Bicaz – care deține propriile acțiuni de tăieri – nu au investit până acum în reparații, invocând lipsa de atribuții clare.
Va rămâne și această vizită doar o constatare?
Deși demersul de pe 8 aprilie este un semn că autoritățile încep să ia în serios situația, oamenii din Secu și Izvorul Alb rămân sceptici. Nu este prima oară când se promite „analiza pe teren”, dar drumurile lor rămân la fel: impracticabile, periculoase și uitate.